L’equip de professionals del Centre d’Educació Especial Vil·la Joana (mestres, educadores i psicòlegs), conjuntament amb els professionals de la Unitat de Suport a l’Escol tua Bressol, han elaborat el present document, el qual han compartit amb la resta d’EBM de Barcelona. És una proposta d’horari i activitats per a infants d’escoles bressol per aquests dies de confinament; una idea més de les tantes que de ben segur ja teniu, però que pot servir d’ajuda en moments puntuals.
S’ha estructurat en un possible horari diari, acompanyat de diferents activitat dividides en tipologies, per poder anar variant segons gust. Abans de posar-nos a fer activitats a casa, és important fer un horari que els ajudarà a saber en tot moment quines activitats tenen o com està estructurat el seu dia a dia. D’aquesta manera als pares i mares també ens ajudarà, i podrem mantenir aquells hàbits i rutines que es treballaven a l’escola bressol.

EXEMPLE D’HORARI, DE DILLUNS A DIVENDRES
BON DIA (Llevar-se , vestir-se, guardar el pijama)
ESMORZAR (rentar-se les mans i la boca)
ACTIVITAT (motriu, sensorial, construcció,..)
DINAR (Després de dinar ens rentem les mans, guardem el pitet)
MIGDIADA (si no vol fer la migdiada intentarem fer activitats relaxants )
ACTIVITAT (contes, activitats lliures)
BERENAR (rentar-se les mans)
ACTIVITAT (motriu, sensorial, construcció,..)
HORA DEL BANY (podem aprofitar i jugar amb l’aigua, posem sabó i fem bombolles)
SOPAR
DORMIR (expliquem un conte)

 

PROPOSTES D’ACTIVITATS
Les propostes que es presenten a continuació són pensades per gaudir en família, per tal de fer més amena l’estada a casa durant aquesta situació tant complexa. Simplement és un recull d’idees; les podeu dur a terme tal com estan explicades, o bé fer les modificacions oportunes en funció del material que tingueu a casa i del moment en què us trobeu. En cap cas tenen la intenció de ser una càrrega ni una obligació, són merament propostes per ajudar i orientar-vos.

Amplificador de señal wifi utilizando una lata de cerveza ...

1. Motrius

Consisteix en crear jocs perquè l’infant es mogui.
• CIRCUITS: Utilitzeu el que tingueu per casa, perquè pugui saltar , córrer, arrossegar-se pel terra, esquivar obstacles,… Podeu utilitzar des de cadires perquè passi per sota, posar sabates perquè les pugui saltar, coixins, posar cinta adhesiva al terra, ampolles d’aigua….
• DESPLAÇAMENTS: Podeu anar de puntetes, de talons, a quatre potes, d’esquenes, de costat, ràpid, lent…
• EQUILIBRIS: fer estàtues, seguir línies al terra, tot posant cinta adhesiva per marcar el camí, aguantar-se amb un peu, amb els ulls tancats…
• SALTS: salts de llargada, a peus junts, a peu coix, fer un nombre de salts per arribar a un lloc…
• ARROSSEGAMENTS: arrossegar-se panxa a terra o d’esquena, usar una tela gran per moure a l’infant, usar algun monopatí/cadira amb rodes per portar un objecte d’un lloc a l’altre, crear un túnel amb coixins o teles per poder passar per sota.
• GIRS I BALANCEJOS: fer la croqueta, tombarelles, entre dos adults podem fer un gronxador.
• BALLAR de manera lliure , ens ajudarà a relaxar el cos.
• JUGAR a fet i amagar per la casa.

2. Construcció i Manualitats

Els jocs de construcció i les manualitats ajuden a treballar la motricitat fina a més, de la concentració. Són activitats d’estil lliure, on el nen crea el que vol i, a la vegada, serveixen per poder fer un joc compartit amb ell. Tanmateix, els ajuden a poder jugar o entretenir-se sols, en alguns moments, sense l’ajuda o presència de l’adult.
Pel que fa als jocs de construcció, podeu crear junts una torre amb caixes o coixins i després destruir-la, tot posant-hi paraules, jugar amb legos, fer puzles, encaixos, agrupacions,…
I, pel que fa a les manualitats, podeu fer collarets amb macarrons, que prèviament heu pogut pintar amb pintura, jugar amb plastilina tot fent boletes, xurros, formes…, (si no en teniu a casa, la podeu elaborar de forma casera), enganxar gomets en una garrafa d’aigua, en una caixa o paper, fer estampacions amb una esponja i pintura o aigua amb colorant, pintar amb els dits, pintar amb colors i ceres per fer un dibuix. També, podeu fer una massa d’aigua i farina i jugar a fer formes amb diferents motlles, com si fos plastilina. Podeu fer cotxes o robots amb tubs de paper de wc o de cuina, amb taps i amb caixes i decorar-los. O bé, crear instruments musicals com maraques, pals de pluja,..
Links:
• Cotxes: https://totnens.cat/29-vehicles-fets-amb-rotllos-de-paper/
•Plastilina:https://www.trucosdefamilia.com/como-hacer-plastilina-casera-en-cinco-minutos-y-sin-coccion/
• Pintura casera: https://www.youtube.com/watch?v=1ri6–ZahfU
• Sorra kinètica: https://www.youtube.com/watch?v=vhLI623kZjo
•Instruments: https://www.sortirambnens.com/activitats/manualitats-infantils/manualitats-segons-el-material/paper-i-cartolina/manualitats-per-fer-instruments-musicals-amb-els-nens/

3. Sensorials

Les activitats sensorials són activitats per manipular, experimentar amb material que tingueu a casa. Aquest tipus d’activitats els proporciona calma i a la vegada treballem la curiositat, l’estimulació,..
• Jugar amb l’aigua: podeu agafar un cubell, gibrell, safata o vol i l’ompliu d’aigua. Després, buscareu diferents elements (embuts, coladors, ampolles d’aigua, el recipient del iogurt, culleres, taps d’ampolles o de suro…) i els hi donareu perquè pugui omplir-los i buidar-los, deixareu que es fixi en com cau l’aigua, com es cola, com es filtra,….també podeu posar els elements directament a l’aigua i veure què passa, (si suren o es queden al fons,… ) Variants; posar sabó i amb una canya bufar i veure com es formen bombolles i poder tocar-les/petar-les amb els dits.
Una altra, seria posar colorant alimentici a l’aigua i així veure com canvia l’aigua de color o bé, tenir aigües de diferents colors. Respecte l’aigua amb colorant o pintura es poden elaborar ampolles de calma tot afegint purpurina a dins.
Els llocs on es podrien fer aquestes activitats serien el moment del bany, al balcó, a la terrassa,…
• Jugar amb farina: agafeu un cubell, gibrell safata o vol i l’ompliu de farina o pa ratllat, com si fos el sorral de l’escola. Els hi podeu oferir coladors de diferents mides, recipients de iogurt, culleres, embuts, mesuradors de les farinetes per omplir i buidar, fer transvasaments. També, poden experimentar amb una forquilla com si fos un rasclet (observar la marca-línies que deixa), o dibuixar amb el dit o un pinzell directament a la farina. Variants; afegir aigua a la farina i fer pastetes, afegir colorant alimentici o pintura…o utilitzar un altre material; arròs o llenties.
• Jugar amb lots: aneu a una habitació i la poseu a les fosques. Enceneu els lots o la llum del mòbil i jugueu amb la llum i les ombres que es creen. Podeu jugar tot col·locant-vos darrera d’un llençol o bé, podeu posar papers de colors o mocadors sobre llum i aquesta canviarà de color. Inclús, podeu jugar a buscar algun objecte dins de l’habitació ( pilota,
pelux,..).
• Activitats al voltant del so: jocs a partir del sons del animals o poder jugar a anomenar-los o relacionar-los amb algun nino , fer instruments amb objectes reciclats . Podeu posar un o dos objectes dins d’una caixa i moure-la i sentir quin soroll fa, intentar descobrir què hi ha dins, posem una mà dins sense mirar i la toquem i després la descobrim!
• Jocs amb teles, mocadors i llençols: consisteix en jugar a través del cos. Un exemple seria oferir-li llençols o tovalloles grans i les sacsegem, podeu construir cabanes i us amageu a sota, podem proposar-li al nen que assegui o s’estiri sobre el llençol i el passegeu per la casa, l’emboliqueu tot fent-li pessigolles, amagueu una part del nostre cos ( ex: la mà) i quan la destapeu li feu pessigolles o agafeu teles de diferents colors i textures i jugueu amb elles, us les poseu al cap tapant-vos la cara, us amagueu junts, us les poseu com una capa i us mireu com es mouen davant d’un mirall, les tireu en l’aire
i mireu com cauen, ….( aquesta activitat la podeu acompanyar de música )

4. Contes

Mirar i llegir contes de paper és una activitats que podeu fer aquests dies a casa. Les històries breus i amb una estructura repetitiva ( ex el 3 porquets) acostumen a funcionar. Podeu mirar o llegir aquells contes que li agraden, encara que sigui mirant les imatges, passant les pàgines,… també, podeu aprofitar per explicar-ne de nous. Per fer-ho, és important crear un ambient tranquil i acollidor, on permeti una estada còmode i plaent. Per això, us proposem que busqueu un raconet de la casa que sigui el de la lectura i que col·loqueu coixins, un matalàs o manta al terra i els contes al costat, d’aquesta manera quan el vostre fill vulgui mirar contes tindrà un espai per fer-ho, igual que ho té a l’EBM. També podeu incorporar alguna sorpresa, com per exemple pessigolles, picar de mans, diferents sons, cançons,…o bé, utilitzar algun objecte o dibuix relacionat amb la història del conte.

Un altre recurs per mirar contes és la web :
• Una mà de contes (Club Super3): https://www.ccma.cat/tv3/super3/una-ma-de-contes/tots-els-contes/
• Audiocontes Tatano (Cavall Fort): http://cavallfort.cat/audiocontes/Sensorial

5. Música

Us adjuntem una playlist on trobareu totes aquelles cançons que es canten a l’EBM. Són cançons conegudes per ells i, a més, les poder fer servir al llarg del dia o bé, també combinar-lo amb altres activitats. Les podeu cantar amb ells, tot fent els gestos, per anticipar què passarà després ( la cançó de recollir, d’abans d’anar a dinar, el bon dia,…)
Link: https://open.spotify.com/playlist/0RbSPcfDKUDtVsIvBsQFwd?si=coUizfdTRT6SNc5WIRScfQ

raco contes-1 - Escola Infantil Magnòlia

Recordatori: Mantenir una rutina o estructura ajudarà als infants a situar-se amb el pas del dia, a saber què passarà i en quin ordre, al mateix temps que els pot ajudar a calmar el seu neguit.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s